مبانی نظریۀ تفسیری حکیم ترمذی
نویسندگان
چکیده
از پیش گامان عرفان نظری در جهان اسلام، حکیم ترمذی است؛ محدث، فقیه، و مفسر ایرانی سدۀ سوم قمری/ نهم میلادی که در میان عامۀ مسلمانان از یک سو، با اثر مشهور حدیثی اش، نوادر الاصول، و از سوی دیگر، همچون یک صوفی و حکیم شناخته می شود. با تکیه بر آثار پرشمار باقی مانده از وی، می توان دریافت که خواسته است شیوه های سلوک معنوی رایج در ایران باستان و تمدن های همسایه را با تکیه بر منابع اسلامی، نظریه مند و بومی سازی کند. در این میان، یکی از ویژگی های بارز نظریه پردازی های عرفانی وی، استناد فراوان به قرآنکریم است؛ چنان که می توان گفت میزان تکیه اش بر قرآن،کم وبیش با میزان توجهش به روایات برابری می کند. ظاهراً اثر وی در تفسیر قرآن برجای نمانده است؛ با این حال، آثار مختلفش متضمن بحث های گستردۀ تفسیری است. مبانی نظریۀ تفسیری حکیم ترمذی، نگرش های قرآن شناختی، روشی که وی برای تفسیر قرآنپی گرفته است، نوآوری های روش شناختی و تفسیری، و تحلیل های زبان شناسانۀ او از مفردات قرآن در آثار برجای مانده اش، تاکنون کمتر کاویده شده اند. این مطالعه گامی نخست به منظور بازشناسی نظریۀ تفسیری حکیم ترمذی است و در آن، رویکرد کلی وی به تفسیر قرآن کریم و بایسته ها و روش های آن کاویده خواهد شد.
منابع مشابه
معرفت نزد حکیم ترمذی
حکیم ترمذى (ف. ٢٨٥ق)، بهمثابۀ یک عالم و اندیشمند آگاه به زمان، در فرهنگ حاکم و علوم زمانۀ خود آسیبهایى را تشخیص داد و درصدد بود با نظریۀ خاص خود در معرفت، راهى براى رهایى ارائه کند. ترمذى این مسیر را، هم در جهت سلبى و نقد عالمان و علوم زمانه و هم در جهت ایجابى و مطرح کردن الگوى مطلوب و تمامعیار از معرفت، بهجد پى گرفت و پنج اثر را در موضوع علم و معرفت تألیف کرد. ترمذى در مقام نقد دعاوى م...
متن کاملانسانشناسی حکیم ترمذی
حکیم ترمذی، عارف نامدار ماوراءالنهر، از عارفانی است که دربارۀ انسانشناسی سخنان درخور توجهی دارد و مسئلۀ اصلی در این مقاله، چیستی انسان، ابعاد و ساحات وجودیِ او، و اهداف و مسیرش در زندگی از منظر اوست. روش پژوهش در این مقاله، نظامدهی دادهبنیادِ آموزهها با رویکردی تحلیلی، در مسیر بازخوانی اندیشۀ این حکیم است. بخش مهمی از منظومۀ فکری حکیم ترمذی دربارۀ انسان، به مطالعۀ خلقت و ابعاد سرشتی او بازمی...
متن کاملادب در آثار حکیم ترمذی
ادب با ریشهای نامعلوم، در زبان عربی، نخست در شعر مخضرم و بهویژه در احادیث نبوی، بهکار گرفته شد و بهسرعت بر مفاهیمی بسیار گوناگون اطلاق گردید. آن بخش از ادب که اینک صوفیانه میخوانیم، از آغاز اسلام تا میانههای قرن دوم قمری، بیشتر ادب دینی بود، تا آنکه حسن بصری، ابراهیم ادهم و همنشینان او پایههای تصوف را در جهان اسلام استوار کردند و از سدۀ سوم قمری، ادب صوفیانه اندکاندک در آثار برخی مدون ش...
متن کاملبازتاب مکاتب کهن دینی و فرهنگی ایرانی در گرایشهای تفسیری حکیم ترمذی
چکیده گرچه تا کنون روشهای مختلف حکیم ترمذی در تفسیر قرآن کریم و فهمهای نوآورانۀ او کاویده شده، هنوز تا شناخت رویکرد او به قرآن کریم و خاستگاه آن رویکرد راه است؛ آگاهی از این که فهمهای نوآورانۀ وی از آیاتو روشهای متفاوتی که در تفسیر به کار میگیرد، ریشه در کدام گرایشهای فکری او دارد؟ بهطبع برخی گرایشهای فکری او ـ مثل تمایلش به نوعی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
رودکی ( پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی )جلد ۱۷، شماره ۴۶، صفحات ۱۰۵-۱۳۹
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023